Nyheter | Recensioner | Iskallt Våld | Ondskans Väg | Rättarens Tid | Mannen från Tenhult | Brytpunkt Uppsala | ICE | Bödelns leende | mp3 ljudböcker| | Bilddagbok | Ulf&Peter | Kulturkväll | Projekt | Länkar | Pressmaterial | Gästbok | Kontakt | Nyhetsbrev | Broberg Innovation | Hem |

Pressen om Ondskans Väg * (gå till) Röster om Ondskans Väg
Ondskans Väg - lyssna på ett smakprov i mp3-format här

"... det är inte helt fel att påstå att de två är specialister på vägar - Ulf Broberg är nämligen en av initiativtagarna till Sveriges Radios trafikinformation och Peter Lundström har varit chef för trafikpolisen i Uppland" (Rolf Gildenlöw i Östran) - läs hela artikeln här

"Berättelsen har ett dagboksliknande kronologiskt upplägg som väl följer händelseutvecklingen och bibehåller spänning och högt tempo. Persongalleriet är stort men det går ändå att urskilja personligheter med olika drivkrafter och karaktärer. Miljön med polisarbete, motsättningar och konkurrens mellan olika avdelningar och organisationer är skildrad med bra känsla för sammanhang och känns realistisk och trovärdig." (Göran Antonsson, Bibliotekstjänst) läs hela recensionen här

"Det är mycket som händer och det är snabba ryck. Polisen ska förflytta en person från ett fängelse men på E4 slår kriminella till som till varje pris vill döda den person som fraktas från fängelset. Det blir en våldsam strid. Inget i detta känns främmande med tanke på alla spektakulära rån mot värdetransporter i landet. Jargongen, som är tuff, frän och rak, känns också äkta. Polisens arbete beskrivs med kunnighet och det finns en hel del i denna kriminalroman som är rått och grovt, men som tyvärr finns i vårt samhälle." (Bo Persson, Dagbladet Sundsvall) läs hela recensionen här

"Man kan inte klaga på rafflet och emellanåt är det mycket spännande... detaljrikedomen när det gäller polisarbete och snutjargång är skickligt genomförd och man får väl anta att det är kommissarie Lundström vid Rikskriminalen som står för detta." (Lennart Bråding, DAST) läs hela recensionen här

"... det är (antar jag) som polisarbete är i verkliga livet: stort och smått, viktigt och trivialt, varvat i en (o)skön blandning ... det är polisarbetet som är kärnan och de effektivt beskrivna procedurerna ger en ryggrad åt boken." (Karl G Fredriksson, Jury) läs hela recensionen här

"I sin andra bok har journalisten Ulf Broberg och polisen Peter Lundström skildrat en polisutredning med stor och ingående realism.... riktigt spännande." (AH, Polistidningen) läs hela recensionen här

"Ingen kan klaga på tempot eller dramatiken i Ulf Brobergs och Peter Lundströms nya roman. Den inleds med en terrorattack mot en fångtransport från Arlanda, fortsätter med ett brutalt polismord och utvecklas till en berättelse om smuggling av unga kvinnor som ska användas som prostituerade." (Börje Isakson, Dagens Industri, DI Weekend) läs hela recensionen här

"Med Ondskans väg som nyligen släppts ut på de svenska bokhandelsdiskarna visar författarna att debuten inte var någon lyckträff eller engångsföreteelse. De har slagit sig in i den svenska kriminaleliten för att stanna. (...) Tillsammans är de, det törs jag lova, ett av den närmaste framtidens största författarnamn i landet." (Andres Merelaid, Eskilstuna-Kuriren) läs hela recensionen här

"Broberg/Lundström skriver konstlöst - inte skönlitterärt utan ett slags polis- och journalistsvenska. Att läsa känns först som att äta en skorpa men det sakliga skrivsättet blir allt mer effektivt, bidrar sida för sida till att göra historien trovärdig - nej, sann. ... De skriver några av de bästa och mest drabbande svenska polisromanerna just nu. (Bengt Eriksson, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda) läs hela recensionen

"Ulf Brobergs och Peter Lundströms nya deckare Ondskans väg är ännu bättre än föregångaren i trilogin, Iskallt våld. När det gäller att göra miljöer levande är bildskärpan i Brobergs och Lundströms nya bok lysande...." (Gunnar Olsson, UNT) läs hela recensionen

"Slutomdömet om denna del två är att den är mycket skickligt gjord och jag väntar med stor spänning på del tre, där jag givetvis hoppas att en av de verkligt stora bovarna ska få sitt straff. En mycket stark samhällsskildring med mycken kunnighet och realism i beskrivningarna hur vårt samhälle verkligen fungerar i en stressituation." hela recensionen finns här ".... just nu ligger thriller nummer två (kanske nummer ett av svenska thrillers i år…) Ondskans väg på diskarna." läs mera här - (Iwan Morelius i Läst och hört i Hängmattan)

"De båda författarna ger detaljerade och ingående uppgifter om polisens utredningsarbete, de kan jargongen och vet hur polisens inre arbete går till. Men så är en av författarna, Lundström, i botten en polis."- (Kjell-Ove Cederqvist, Dagbladet Sundsvall) läs hela recensionen

"Boken skildrar polisens arbete väldigt inträngande, så väl att det ibland är knepigt att hålla isär alla poliser från olika polisområden som dyker upp under handlingens gång. Men det är en spännande triller där tempot stegras efterhand och som det är lätt att låta sig sugas in i." - (Qia Rindevall, Journalisten 21/7 2006). Läs hela recensionen

UPsetters gästbok