Nyheter | Recensioner | Iskallt Våld | Ondskans Väg | Rättarens Tid | Mannen från Tenhult | Brytpunkt Uppsala | ICE | Bödelns leende | mp3 ljudböcker| | Bilddagbok | Ulf&Peter | Kulturkväll | Projekt | Länkar | Pressmaterial | Gästbok | Kontakt | Nyhetsbrev | Broberg Innovation | Hem |

Recension av Rättarens Tid

Ulf Broberg pratar om och läser ur Rättarens Tid (från Eskilstuna Crime Night) - ladda ner här - 13,2MB, 14:27 min

Polis, polis, polisrutin

Ulf Broberg och Peter Lundström

Rättarens tid Kalla kulor förlag.

Kriminella ligor från forna Jugoslavien, terrorattacker i Stockholms tunnelbana och en fortsatt jakt på gänget som mördade Sveriges justitieminister – allt i ett högt uppskruvat tempo.

Broberg och Lundström är tillbaka med sista delen i sin trilogi om den organiserade brottsligheten i Sverige och de poliser som möter den. Författarduon kör samma stil som tidigare. Formen liknar det förlängda kriminalreportagets, en kortfattad, saklig stil uppbruten av stundtals ganska styltig dialog och platsangivelser à la amerikansk filmthriller: ”Fredag 2 juni 2006, kl 08.40 - Polishuset, Svartbäcksgatan 49, Uppsala” (vem orkar läsa sådana på varannan sida?). Tyvärr har duon också lånat tidningarnas många stav- eller slarvfel, något som väl borde kunna undvikas i ett manus som läses mer än en gång.

Stundtals funkar det riktigt hyfsat, och storyn verkar väl genomtänkt, men problemen från de första böckerna hänger kvar och förstärks: persongalleriet passerar revy så snabbt att man knappt hinner lära sig känna igen motiven och den tröttande redovisningen av polisrutiner och procedurer är mer än åtminstone den här läsaren orkar med. Och ärligt talat, är det verkligen en god gärning att sprida polissvenskan till en bredare allmänhet?

Jenny Rydqvist

UPsetters gästbok