Nyheter | Recensioner | Iskallt Våld | Ondskans Väg | Rättarens Tid | Mannen från Tenhult | Brytpunkt Uppsala | ICE | Bödelns leende | mp3 ljudböcker| | Bilddagbok | Ulf&Peter | Kulturkväll | Projekt | Länkar | Pressmaterial | Gästbok | Kontakt | Nyhetsbrev | Broberg Innovation | Hem |

Recensioner av Iskallt Våld

Iskallt Våld i mp3-format: ladda ner pilotavsnitt här

nr 3 (oktober)/2005

Det sades en gång – i lätt ironi över det franskklassiska dramats genrekrav – att Corneilles Le Cid var ett exempel på ett väl genomfört dygn; hjälten hinner döda sin blivande svärfar i en duell, förskjutas av sin begripligt nog irriterade fästmö, fördrivas från hovet, besegra en morisk här i ett stort slag, återkomma i ära till hovet, segra i en duell, återvinna fästmöns kärlek och gifta sig med henne.

Detta känns dock blekt i jämförelse med händelseförloppet i Iskallt våld , även om det må erkännas att detta utspelar sig över något (men bara något) längre tid. Här får vi: ett par mördade säkerhetspoliser i en brinnande bil, en bortsnappad (mördad, visar det sig) justitieminister, ett kapat och minerat tåg i järnvägstunneln norr om Stockholm, inklusive gisslantagning, fritagningsförsök av en av våra mest kända mördare… Låt oss stoppa här! Nu tror läsaren att jag håller på att begå dödssynden att avslöja bokens handling, men icke så. Detta är bara början.

Iskallt våld är möjligen den mest actionladdade bok jag läst i hela mitt liv, allt interfolierat med ett minutiöst beskrivet polisarbete. Författarna har onekligen förmåga att sätta fart på ett hädelseförlopp, men ibland kommer människoskildringen i kläm för all action.

Karl G. Fredrikson

UPsetters gästbok